Du skal gjennom forsøk og naturvitskapleg metode prøva å setja riktig namn på sju stoff som læraren tar med seg frå kjøkkenet.
Du får utlevert sju kvite stoff:
- sitronsyre
- bakepulver
- sukker
- salt
- hornsalt
- natron
- kveitemjøl
Stoffa er merka med tala 1–7, og oppgåva di handlar om å bestemma kva prøve som inneheld kva. NB! Det er ikkje lov å smaka på stoffa.
DU TRENG:
- Utstyr og stoff frå naturfagsrommet
DETTE GJER DU:
- Saman med læringsgruppa skal du planleggja korleis du kan bestemma innhaldet i prøvane.
- Når dokker har laga ein plan, skal dokker diskutera framgangsmåtane i læringsgruppa.
- Læringsgruppa, som skal gjennomføra forsøket saman, blir samde om ein endeleg plan for forsøket.
- Læraren må godkjenna den endelege planen, før dokker startar på forsøket.
OBSERVASJONAR OG FORKLARINGAR:
Noter resultata i ein oversiktleg tabell. Ta med reaksjonslikningar, viss dokker finn ut av dei.
DRØFT:
Kva gjorde dei andre gruppene? Kom dokker fram til same resultat? Drøft framgangsmåtar, resultat og konklusjonar i klassen.
TIPS:
- Finn fram til kjemisk formel for stoffa, og nokre typiske eigenskapar og kjemiske reaksjonar for dei.
- Fagartikkelen om julekakekjemi kan vera nyttig.
- Eksempel på prøvar som dokker kan gjennomføra:
- undersøkja surleiksgraden av stoffet løyst i vatn
- varma opp stoffet for å sjå kva som skjer
- sjå på løyselegheita i kaldt vatn
- undersøka om stoffet løyser seg lettare dersom me varmar opp vatnet
- tilsetja ei syre
- tilsetja ein base
- lukta på stoffet (ikkje smaka!)
- tilsetja NTB
- tilsetja Lugols løysing